Apoteket bygger Sveriges bästa e-handel med Episerver Commerce

Apoteket har gjort succé med sin nya e-handelssajt som bygger på Episerver Commerce. Apoteket.se fick pris som ”Årets e-handel/omnikanal” vid Retail Awards 2015.

Henrik TingwallPå nätet ligger apoteket.se steget före den övriga apoteksbranschen. Sedan flera år erbjuder Apoteket e-handel både för receptbelagda läkemedel och andra produkter. Och under det senaste året har ett stort lyft genomförts när Apoteket bytt e-handelsplattform och sjösatt sin nya sajt som bygger på Episerver Commerce.

Vid årets Retail Awards i Sverige fick Apoteket uppmärksamhet framför allt för det som möter kunderna. Juryn såg "en visuellt och strukturellt behaglig webbshop, fullkomligt mobilanpassad och med väl fungerande sociala medier. Kunden bjuds på möjligheten att välja mellan flera betalningssätt och leveranssätt".

Vid utvecklingen av sin e-handel har Apoteket lagt stor vikt vid det interna arbetet med sajten. För att kunna nå sina mål för digitala kanaler sökte man ett verktyg som gör det möjligt att jobba mer aktivt med försäljning. Satsningen på förnyelse började med att handla upp en ny, modernare e-handelsplattform. Det gjordes en omfattande utvärdering där olika lösningar studerades.

– Ett av skälen till att vi valde Episerver Commerce är att lösningen har starka och lättanvända verktyg föratt hantera innehållet, till exempel kan vi nu på ett enkelt sätt skapa attraktiva landningssidor i samband med kampanjer, säger Henrik Tingwall, försäljningschef E-handel på Apoteket.

– Vi har haft en bra dialog med Episerver och uppskattar att de har en stark närvaro i Sverige. Vid komplexa lösningar är det viktigt att ha en snabb kanal till de som behärskar tekniken på djupet.

I dag växer den mobila trafiken till Apoteket snabbt. Även om mer än hälften av trafiken redan är mobil så svarar mobila kunder för en mindre del av försäljningen, men Henrik Tingwall tror att det kan ändras i takt med att det blir enklare att betala via mobilen.

Apoteket fortsätter att utveckla sin e-handel. I nästa steg siktar man bland annat på att förfina sökfunktionen ytterligare samt att skapa nya spännande kopplingar mellan e-handel och butik. E-handeln är redan ett viktigt komplement till apoteken eftersom den erbjuder ett komplett sortiment och gör det enklare för kunderna att få tag på bland annat ovanliga mediciner.

Om Retail Awards
Retail Awards är ett samarbete mellan Svensk Handel och tidningen Dagens Handel. Priser i 12 kategorier delas ut, där varje kategori har en egen jurygrupp på fem namnkunniga personer som först utser tre finalister och slutligen en vinnare.

Jenny Westerberg, marknadschef Episerver, 070-140 71 40, jenny.westerberg@Episerver.com

Om Episerver (Optimizely)

Episervers vision är att hjälpa våra kunder maximera sin digitala potential. Med vår ledande plattform för digitala upplevelser (DXP), skapar vi rätt förutsättningar för en optimerad kundresa över flera kanaler. Med moderna verktyg för innehållshantering, e-handel, personalisering och experimentering hjälper vi över 9000 varumärken som Electrolux, Toyota, 1177 Vårdguiden, LYKO, KLM och Santander skapa individuellt kundanpassade upplevelser som leder till ökade intäkter och minskade operationella kostnader. Läs mer på www.episerver.se.

Mårten Bokedal,
Senior Manager Marketing,