E-handel och digital marknadsföring ger stark tillväxt för Episerver

Det svenska programvaruföretaget Episerver har gått in i 2014 från en stark tillväxt när det gäller både innovationer, affärsutveckling och kundbas. Företagets molnbaserade tjänster och e-handelslösningar ökade förra året mycket kraftigt.

Martin Henricson, VD EpiserverUnder 2013 ökade Episerver sin försäljning av molnbaserade lösningar med 117 procent och e-handelsförsälj­ningen med 55 procent. Företaget fortsatte också att bredda sitt utbud genom större lanseringar av sin plattform och ökade innovationstakten genom strategiska förvärv såsom sökleverantören Euroling.

– När vi nu går in i vårt 20:e verksamhetsår, visar våra senaste nyckeltal att Episerver i stort ligger helt i fas med den snabbt föränderliga marknaden, säger företagets koncernchef Martin Henricson. Under de senaste nio åren har vi haft en genomsnittlig årlig tillväxt på 27 procent. Vi ser det som ett bevis på vår förmåga att anpassa oss och möta våra kunders skiftande behov.

Under det senaste året har Episerver också expanderat sitt partnernätverk till att nu omfatta mer än 715 ledande partnerföretag över hela världen. Företaget fortsätter också invester­ing­arna i ekosystemet kring sina produkter. Bland annat har ett nytt Tech Center öppnats i Los Angeles, som därmed breddar Episervers global support och ger kunderna en snabbare ”time to market”.

Målet för Episerver är att erbjuda en ”one-stop shop” för dem som söker en skalbar lösning i teknikens framkant när det gäller digitala lösningar inom marknadsföring och e-handel.

– 2013 var ett bra år för Episerver och 2014 är på väg att bli – minst – lika spännande. Med den senaste utvecklingen av vår plattform, en stark förståelse för vad våra kunder behöver samt en rad nya starka kundvarumärken – bland annat Vagabond, SEB, Tele2 och Vattenfall – har vi alla förutsättningar för att fortsätta öka marknadsandelen i Sverige. Vi ser fram emot vad 2014 kommer att medföra och kommer att fortsätta att bygga momentum kring våra insatser under året, säger Jan-Olof Jakobsson, försäljningschef Sverige på Episerver i Sverige.

För ytterligare information, kontakta: Jenny Westerberg, marknadschef Sverige, 070-140 71 40, jenny.westerberg@Episerver.com

Om Episerver (Optimizely)

Episervers vision är att hjälpa våra kunder maximera sin digitala potential. Med vår ledande plattform för digitala upplevelser (DXP), skapar vi rätt förutsättningar för en optimerad kundresa över flera kanaler. Med moderna verktyg för innehållshantering, e-handel, personalisering och experimentering hjälper vi över 9000 varumärken som Electrolux, Toyota, 1177 Vårdguiden, LYKO, KLM och Santander skapa individuellt kundanpassade upplevelser som leder till ökade intäkter och minskade operationella kostnader. Läs mer på www.episerver.se.

Mårten Bokedal,
Senior Manager Marketing,