Interflora slog Alla hjärtans-rekord

För blomsterbranschen är e-handeln sedan länge är den viktigaste försäljningskanalen och ingen dag är viktigare än Alla hjärtans dag, som svarar för omkring 15 procent av hela årets omsättning.

I höstas lanserade Interflora en helt ny onlinebutik, som bygger på Episerver Digital Experience Cloud och har utvecklats med stöd av Episervers partner XLENT. Årets kärlekshögtid blev ett rejält test för Interfloras digitala strategi och resultatet blev gott.

I branschtidningen Market rapporterar Interfloras vd Nina Lindvall om ett ”all time high”. Under månadens inledning fram till Alla hjärtans dag den 14 februari fick Interflora över 40 000 onlinebeställningar. Försäljningen ökade med 21 procent jämfört med 2017, som redan det räknades som ett starkt år.

Med sin nya sajt vill Interflora vill kunna göra täta uppdateringar och presentera varor och tjänster med rikare innehåll, bland annat rörlig bild. Tester, kampanjer och lokal anpassning av sortimentet har också blivit mer användbara som verktyg i den digitala affären.

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser med tydligt affärsvärde. Episervers Digital Experience Cloud omfattar innehållshantering, e-handel, marknadsföring i flera kanaler och analys, allt i en plattform som ger ett heltäckande stöd för digitala affärsprocesser – från intelligent personalisering och hantering av leads till konvertering och kundlojalitet – med oöverträffad enkelhet för användaren. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.

För mer information kontakta:

Jenny Westerberg, nordisk marknadschef, jenny.westerberg@episerver.com, 0701-407140

Interflora.se

Om Episerver (Optimizely)

Episervers vision är att hjälpa våra kunder maximera sin digitala potential. Med vår ledande plattform för digitala upplevelser (DXP), skapar vi rätt förutsättningar för en optimerad kundresa över flera kanaler. Med moderna verktyg för innehållshantering, e-handel, personalisering och experimentering hjälper vi över 9000 varumärken som Electrolux, Toyota, 1177 Vårdguiden, LYKO, KLM och Santander skapa individuellt kundanpassade upplevelser som leder till ökade intäkter och minskade operationella kostnader. Läs mer på www.episerver.se.

Mårten Bokedal,
Senior Manager Marketing,