Stockholms stad bygger Sveriges bästa sajt med Episerver

Stockholms stad tog förstaplatsen på den nya Topp 100-listan där Internet World rankar Sveriges bästa webbplatser. Stockholm.se bygger på Episervers plattform, vilket också gäller vinnarna i sju av de 17 priskategorierna.

Stockholms stad webbplats Internet World har just släppt sin årliga undersökning Topp 100 där Sveriges bästa webbplatser bedöms och rangordnas. Konkurensen är hård och bedömningarna har gjorts för att återspegla utvecklingen på nätet som ställer nya krav på sajtägarna.

Juryn har bland annat lagt ännu större fokus på mobilitet. Hos totalvinnaren Stockholms stad kommer i dag en majoritet av besökarna till sajten via mobilen. ”Stockholm.se jobbar hårt för att den upplevelsen ska bli lika smidig som datorn. Det lyckas de väldigt ofta med”, lyder en del av juryns omdöme.

Malin Marcusson, webbredaktör på Stockholms stad, berättar också för Internet World att de lägger mycket arbete på tillgänglighet: ”vi måste anpassa sajten så att den funkar för medborgarna.”

Internet World ger även utmärkelser till bästa sajt i 17 kategorier. Episerver-användare står som vinnare i sju av dessa:

Kommun – Stockholms stad (Creuna, Tieto, Volvo IT)
Organisation – Socialdemokraterna (Avantime)
Utbildning – Högskolan Dalarna (internt utvecklad)
Mat – ICA (internt utvecklad)
Myndigheter – Försvarsmakten (Ottoboni / DDB)
Turism – Liseberg (CP+B, Sigma)
Resor – Fritidsresor (TUI Nordic)

(utvecklarna bakom sajten står inom parentes)

Jenny Westerberg, presskontakt Episerver, 070-140 71 40, jenny.westerberg@Episerver.com

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kund­upp­levelser som genererar affärsresultat. Episervers plattform kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk i fler än 30 länder, hjälper Episerver sina kunder att maximera resultatet och avkastningen på sina investeringar i digital marknadsföring. www.Episerver.se